[IME] Het gaat om wie je vertrouwt, wie je bewondert

[IME] Het gaat om wie je vertrouwt, wie je bewondert
  • Algemeen
  • 4 jul 2018 @ 09:05
  • Link
  • Redactie Online
    Redactie Online

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementInterview

Kirsten Jassies is social media strateeg en koppelt influencers en merken voor de inzet van content op diverse social platformen. In september lanceert ze Instaproof een boek en een online learning platform rondom Social Stories en Instagram. Tijdens het Influencer Marketing Event op dinsdag 11 september vertelt ze onder meer wat het werken met influencers nu daadwerkelijk oplevert?

Wat mogen bezoekers van het IME van je talk verwachten?
Ik geloof in influencermarketing omdat ik geloof dat authentieke persoonlijke verhalen beter verkopen dan een folder of tv-reclame. Het gaat om wie je vertrouwt, wie je bewondert. En als diegene iets aanprijst, wil jij dat ook hebben om net zo cool of goed te worden. Ik geloof ook dat deze vorm van marketing niet nieuw is, alleen het gemak en de snelheid waarmee een boodschap zich verspreid, en de grootte van de schaal, is veranderd. Voor marketeers een uitgelezen kans zelf te ontdekken wie de influencers in hun branche zijn, en je eigen netwerk aan te leggen via social media. In mijn talk op IME laat ik zien waar influencer marketing toe kan leiden, welke resultaten je kunt bereiken en welke trends we mogen verwachten de komende tijd. Deze kennis kan ik delen door het influencers netwerk dat ik opzette voor uitgeverij Sanoma in 2013 en de honderden interviews en gesprekken met influencers die ik vanaf 2010 al voer, zoals met Negin Mirsalehi (Instagram), Nikkie Tutorials (beautyvlogger) en Jelly (gamer). Mijn boek Instaproof, een inspirerende handleiding voor Instagram met een hoofdstuk over influencers, is vanaf september te koop via onder andere bol.com

Heeft influencermarketing naar jouw inschatting inmiddels een vaste plaats verworven binnen de marketingmix of zal het een fenomeen van voorbijgaande aard blijken te zijn?
Influencer marketing werd groot dankzij Instagram. Wanneer je wilde groeien op dit social media kanaal of bijvoorbeeld op Youtube werkte je samen met accounts die populairder waren dan die van jou, want je kon nog niet adverteren. Een nog belangrijkere reden bleek dat het samenwerken met invloedrijke mensen op social media een heus openbaar gesprek opleverde. Mensen die over jouw product of dienst gingen praten, of beter nog, het gingen aanschaffen. Mensen praten graag met mensen, en dat is altijd al zo geweest. Bedrijven zie je daarom ook steeds persoonlijker worden. Dus influencermarketing is helemaal niet nieuw, het is word of mouth marketing. De manier waarop het werkt is alleen anders: via social media komt je boodschap direct bij de consument die er ook meteen op kan reageren. Het zal een belangrijk onderdeel blijven in de marketingmix, en het werkt ook precies hetzelfde als oldskool PR: een liefst langdurige relatie aangaan met degene die invloed hebben op jouw (potentiële) doelgroep door wekelijks via onder andere social media contact te houden.

Welke vorm van influencer marketing is momenteel in opkomst?
Op dit moment werken heel veel verschillende branches met influencers, van de bibliotheek tot het Stedelijk museum en van accessoiremerk Cluse tot en met Shell. Er zijn wisselende resultaten, van de post heeft een hoop likes maar we zien geen hogere verkoopcijfers’, tot 30 procent stijging in de verkoop zoals de Hema zei behaald te hebben met de samenwerking voor de schoolcampus met Youtubers als Beautynezz en Furtjuh.
Gelukkig worden er steeds vaker vooraf doelstellingen bepaald en deze worden slim doorgemeten, want alles is meetbaar, maar dat hoeft niet altijd positief te zijn. Sedge Beswick, eigenaar van influencer bureau Seen Connects, ziet audio als opkomende trend in influencer marketing. Ze hebben net een samenwerking met een populaire health coach gelanceerd die je via voice door recepten heen praat via Google Home. Sedge geeft verder als idee dat je met populaire stylisten kunt samenwerken, die bijvoorbeeld elke ochtend kleding advies geven. Of als merk populaire podcasts sponsoren, zoals Keeping it candid over pop-culture voor millennials van UK fashion influencers Millie Cotton en Sophie Millner.

Welke talk(s) vind je zelf interessant tijdens het IME en waarom?
Ik ben erg benieuwd naar de sessie van Suzanne de Bakker over het onderzoek naar de effectiviteit van influencermarkerting, want ik ben altijd op zoek naar onderzoeksdata om mijn mening te staven. Ook weet ik dat de case van Made super inspirerend zal zijn, een echt innovatief bedrijf in de design industrie dat ook nog eens duurzaam werkt.

Het Influencer Marketing Event vindt plaats op dinsdag 11 september in DeFabrique te Utrecht. Ga hier naartoe voor meer informatie en scoor hier je tickets.

Redactie Online

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken